Friday, October 26, 2007

شتاء دافىء قادم




لم أحاول هذه المرة ادعاء السعادة ..كنت أمارسها فعلا.

لم يزعجنى ارتفاع صوت كاسيت السيارة كما اعتدت ان تعرف عنى .. ولا هزاتها الشديدة عند صعودنا ملفات المقطم جعلتنى اصاب بالصداع الذى كنت دائما تفسره (دى انيميا ,,لازم تاكلى كويس عشان انا كدا قلقان عليكى) كانت تناسبك تلك الانسانية وقتها !
لأول مرة منذ عدة مواسم صيفية يفوق صوت ضحكى صوت ضحكات اصدقائى ...مروة قالت ان السيارة تهتز من صوت ضحكنا العالى وليس من ملفات الجبل الخطرة واحنا طالعين لفوق .."كنت فاكرة انى معاك فوق كل قمم الشجر .

قرأت ذات مرة ان اصعب من الحزن انتهاء الحزن
تألمت بشدة حينها ..أيعنى هذا انه حتى بعد انتهاء حزنى سيتوجب على ان اعيش فى هذا( الاصعب ) الى الأبد ! ..تعجبت هذا الارتباط العميق بينك وبين القسوة.. الا تكفينى قسوة البعد وحدها؟

لكنى اكتشفت انه بينما انا منشغلة فى الحزن عليك تسرب احساس اخر ..انتظر حتى يجد مساحة شاغرة ليعلن عن نفسه ...صعب ان يحيى الانسان (فارغا) من الاحساس ..حتى لو كان قد اعتاد اخر احاسيسه ..الحزن .

أتذكر عندما كنت أردد انى أعشق المطر؟ وانى أشعر ان الشمس تكرهنى دون مبرر ..
منذ اسبوعين اكتشفت الشمس...رقيقة وحنينة ..كلما سرت فى ضيها اضم يدى وافردها تهمس لى ( انتِ جميلة ,,أنتِ حرة )
خطواتى تحت الشمس طلعت اجمل من رعشة رجلى تحت المطر


ضحك اصحابى وتراب الارض فوق الجبل و ضى الشمس على ملامحى ...كل الحاجات دى عَرفت احساسى الجديد ..انا بعدك ...حرة



أكتوبر2006

8 comments:

محمود عزت said...

جميل :))

Anonymous said...

رائع بجد البوست ده
بس اروع منه الاحساس اللي وصلي من البوستات الاخيرة، احساس بالحزن بس بالتصميم علي عدم الانهزام، مش عارفة بس هو حسيت اني لقيت حتة من نفسي في المكان ده
اقبليني قارئة جديدة ليكي

أحمد جمال said...

كنت بفكر أقولك بيت شعر لنزار قباني .. بيتكلم فيه عن مرحلة إعتياد الحزن دي
بيقول :أدمنت أحزاني ..
فصرت أخاف ألا أحزناً
وطعنت آلافاً من المرات
وقد صار يوجعني ألا أطعنا ..

بس عارفة .. السبب اللي خلاني أتردد في أني أكتب الشعر دا هنا .. أني لقيت كلامك أكثر واقعية .. أصدق يعني

نزار بص للموضوع من ناحية شعرية بحتة .. "إستعذاب الحزن " .. أن الواحد يفرح انه بيزعل .. لانه مش عارف يحس بحاجة تانية .. دي مأساة بجد
كويس اوي انك انهيتي الشعور دا ..
حاولي تستعذبي السعادة المرة دي ..
بالمناسبة .. المطر أحلى من الشمس ..

بس مش ضروري المطر يساوي حزن

** ** ** **

كلامك جميل اوي

walaaz said...

محمود
شكرا يا شاعر :)

نهاد
تصدقى عندك حق :)
أنا مكنتش واخدة بالى

وجودك قارئة لكلماتى يشرفنى , أسعدنى مرورك


نوستالجيا
المطر والشمس حلويين
لكل منهما جمال وسحر خاص
للى يفهم ويقدر بقى :D

على فكرة يا شباب .. البوست تحت بند حواديت .. لكن أشكر تعاطفكم مع البطلة , أكيد دا هيسعدها :)

M.Nassif said...

بوست جميل
وأحساسك عالى جدا
ربنا يحفظه من قسوة الآخرين

wael said...

اللــــــــــــــــــــــــه
بوست مش جميل بوست رائع جدا جدا جدا

إبـراهيم ... said...

.. جميـــلة ... ودااافئـة
.
.
ثم قـويـة يا ولاء


أحيانًا أشعر بجلال .. الحزن


في مـثـل ..هنــا

Anonymous said...

دمت رقيقة
دمت حالمة
ودمت
حرة

الديب